Domů Kultura Kniha Ekonomické bajky pro studované i laiky

Ekonomické bajky pro studované i laiky

568
0
Recenze knihy Ekonomické bajky

Peter D. Schiff a Andrew J. Schiff: Ekonomické bajky pro studované i laiky

Finanční, resp. hospodářské krize nepřicházejí nečekaně, vždy je možné je předvídat a pokud by u politiků byla dobrá vůle, dalo by se jim i předcházet nebo alespoň zmírnit jejich dopady na život obyčejných lidí. Toto je v kostce ústřední poselství neobyčejně poutavé, čtivé a vtipné, především však mimořádně aktuální knihy dvojice amerických autorů.

Autor knihy Peter D. Schiff

Peter D. Schiff jako jeden z mála ekonomů upozorňoval na fakt, že situace na trhu s nemovitostmi, jaká se ve Spojených státech vyvinula hlavně v letech druhého volebního období prezidenta Bill Clinton je klasickým příkladem uměle nafouknuté (a nadále přifoukávané) bubliny, jejíž nevyhnutelné prasknutí přivodí krizi nevídaných rozměrů. Když k tomuto scénáři v roce 2008 skutečně došlo a kolaps realitního boomu vedl ke krachu amerického bankovnictví a celosvětové hospodářské krizi, stala se z dosud opomíjeného ekonoma mediální hvězda. Peter D. Schiff však všechnu slávu za svoji údajně geniální předpověď odmítal s tím, že k tomu, aby mohl předvídat zmíněný vývoj, mu stačila jednoduchá matematika. A aby ukázal, že ekonomická věda není žádná věda a umožnil i „normálním“ lidem pochopit ve své podstatě jednoduchá pravidla ekonomických procesů, napsal se svým kolegou Ekonomické bajky pro studované i laiky.

Brilantní analýza současného úzkého propojení politiky s ekonomikou

Kniha je brilantní analýzou současného úzkého propojení politiky s ekonomikou, kdy populističtí politici v úsilí udržet si své posty nemají odvahu říkat svým voličům nepříjemné pravdy, v čemž je utvrzuje většina tzv. moderních ekonomických odborníků, takřka bez výjimky zastávajících dávno překonané keynesiánské teorie o blahodárnosti státních zásahů do ekonomiky. Na příkladu amerických prezidentů Roosevelta (v knize představovaného jako Frankie Rejnok), Jirky Křováka (George Bush), Jindry Planktona (Bill Clinton), Oldy Barakuda (Barak Obama) aj. je demonstrováno, k jakým hospodářským excesům může docházet, když se spojí političtí diletanti s diletanty finančními jako Ben Bernanke (Bořek Beránek) či Alan Greenspan (Alan Greenhorn).

Závěr recenze knihy Ekonomické bajky pro studované i laiky

Skutečnost, že krize roku 2008 byla „překonána“ pouze dočasně, neboť „záchrana“ ekonomiky pomocí stamiliardových finančních injekcí ze strany státu ve svých důsledcích zadělává na krizi příští – to je další varovné memento této skvělé knihy, nad jejímiž stránkami se čtenář poučí i pobaví.
Ekonomické bajky pro studované i laiky doprovází svými ilustracemi známý karikaturista Brendan Leech.
  • Autor knihy Peter D. Schiff a Andrew J. Schiff
  • Název knihy Ekonomické bajky pro studované i laiky