Domů Osobnosti Business Oblečení Kama je skladbou spoluautora Jiřího Pertla

Oblečení Kama je skladbou spoluautora Jiřího Pertla

1481
0
Oblečení Kama, rozhovor s osobností Jiří Pertl

Oblečení Kama je skladbou spoluautora Jiřího Pertla

Biografie Jiří Pertl

Dříve kytarista a skladatel, dnes podnikatel. Jako hudebník začínal ve svém rodišti Rakovníku s místními kapelami včetně stále hrající bigbítové skupiny Brutus.

Po absolvování Pedagogické fakulty přešel na profesionální dráhu, kde působil od roku 1975 přibližně 20 let. Doprovázel Jitku Molavcovou, Lenku Filipovou, Naďu Urbánkovou, Ivetu Bartošovou, Karla Černocha a řadu dalších. Skládal, aranžoval a nahrával i pro Karla Gotta. Dodnes doprovází recitátora Mirka Kováříka v jeho pořadech beatnické poezie.

V roce 1990 založil s manželkou firmu KAMA, která vyrábí sportovní čepice a svetry. Za 26 let značka KAMA získala respekt na trhu, obléká olympioniky a vyváží své kvalitní oblečení do 28 států světa.

Ve firmě pracuje se ženou Mahulenou, dcerou Klárou a synem Adamem jako marketingový manažer. KAMA získala ocenění „Rodinná firma roku 2013“

Jiří jste původním povoláním, pokud to tak lze říci muzikant. Co Vám tato profese dala do vínku v okamžiku, kdy jste podpořil svojí ženu v podnikání?

Jednoznačně mě naučila postarat se sám o sebe a rodinu. Jako muzikant tzv. na volné noze, jsem musel být aktivní v přístupu k práci a živobytí, což je nezbytný předpoklad pro každého podnikatele. Když to hodně zjednoduším, jako zaměstnanec plním úkoly a jako podnikatel si je na sebe sám musím vymýšlet.

Oblečení Kama, čepice, svetry, rodina Pertlova

Vybudovali jste ze značky Kama respektovanou mezinárodní společnost, která má základy v rodinné firmě. Vznikli jste na zelené louce a dnes vyvážíte do mnoha zemí. Takovéto firmy jsou pro mě synonymem umu, dovednosti, zlatých českých ručiček a samozřejmě dobrého řízení. Když si však vzpomenete na začátek vzniku značky Kama, věřil jste takovému úspěchu? Co považujete za vůbec nejtěžší moment, který Vás potkal?

Jen aby nebyla mýlka, drobné upřesnění. Kromě tuzemského trhu vyvážíme svetry a čepice do třiceti států světa a v tomto ohledu KAMA tedy je mezinárodní. Jinak ale jde o českou rodinnou firmu bez jakékoli mezinárodní účasti. Zároveň zdůrazním, že po celou dobu existence vyrábíme v ČR, čímž se řadíme na rozdíl od řady jiných „českých“ oděvních výrobců vyrábějících v Asii k celkem malé skupině nadšenců, kteří dokáží, ale i chtějí fungovat bez profitu z levné pracovní síly. (vskutku denně mažu několik nabídek, že pro nás někdo v Asii chce vyrábět, což by vyšlo X krát levněji …).
Když jsme začínali, nevěděli jsme, co nás čeká, učili jsme se za pochodu a pokud mluvíte o úspěchu, vůbec si nemyslíme, že KAMA je výjimečnou firmou.

Je to jen 25 let poctivé, vytrvalé a systematické práce

No a k tomu nejtěžšímu momentu? Vždycky něco bylo a bude. Ekonomická krize, státní byrokracie, neféroví partneři, teplá zima (pro výrobce čepic a svetrů dost zásadní věc), ale já říkám, pokud jsme zdraví, máme rodinné zázemí a kvalitní vztahy, pak neexistují objektivní problémy s nimiž by nebylo možné se nějak poprat.

Vaše oblečení nechybělo na žádné zimní olympiádě od roku 2006. Vlastně jste i medailisti. Budete také i na té příští v roce 2018? Co to pro Vás osobně znamená?

Zda budou někteří sportovci na olympiádě 2018 oblečeni v Kamě je otevřená otázka. Je do jisté míry kuriozitou, že česká firma obléká již na dvě olympiády výpravu Andory. Věříme, že tato spolupráce bude pokračovat. Dobře funguje i naše partnerství s Canada National Biathlon Team (už více jak 12 let) předpokládáme tedy, že Kanaďané, kteří v poslední době jdou nahoru, budou opět závodit na OH v českých čepicích KAMA, které si pochvalují. Určitě bychom si považovali, kdyby tak jako v r. 2006 v Turíně i čeští olympionici oblékli české výrobky. Myslím, že ČOV Kamu dobře zná a ví, že bychom naší výpravě poskytli to nejlepší, co umíme.

Každopádně když vidíme naše svetry a čepice při famózních zahajovacích ceremoniálech olympijských her sledovaných obyvateli celé planety a sportovcům to sluší, je to obrovská satisfakce. Oblečení jednotlivých výprav na OH je přehlídkou opravdu jen těch nejsilnějších většinou globálních značek.

Osobně jsme se poprvé setkali před mnoha lety, kdy jsem Vám převzal podporu e-shop řešení a po nějaké době pomohl vybrat řešení nové. Je pro Vás e-shop hlavním prodejním kanálem? Změnilo se chování zákazníků od té doby?

Je to už 7 let. I když náš e-shop má relativně výbornou návštěvnost i konverze, určitě to není hlavní prodejní kanál. Jsme výrobci a primárně jsme vždy chtěli velkoobchodně dodávat do kamenných prodejen. Spuštění e-shopu na www.kama.cz bylo vlastně naší reakcí na vývoj trhu v období po roce 2008. Krize (značně přiživovaná médii) způsobila, že prodejci začali objednávat méně, nebo se orientovali na levné zboží z Východu. Naštěstí KAMA už má za léta působení na trhu dobře vybudované povědomí značky a zároveň stále investujeme do marketingu. Pokud tedy zákazník naše výrobky nenajde u některého z prodejců, podívá se na náš web a hledá, kde a jak může nakoupit. Proto máme firemní prodejnu i firemní e-shop, byť to nebyl původně náš cíl.

Kama Windstopper čepice výrobní linka

Chování zákazníků se mění podle toho, jak se chovají prodejci. Osobně nemám rád slovo sleva, i když samozřejmě k obchodu patří. Dnes je ale těch slev nějak moc. Budu o korunu levnější a přechytračím tak konkurenta odnaproti. Jakoby to bylo to jediné co lze v obchodní strategii dělat. Jakoby pro zákazníka byla nízká cena jediným impulzem pro kupní rozhodnutí. Naštěstí je celkem průkazné, že tomu tak vždycky není. Existují farmářské trhy, kde jsou klobásy dražší než v supermarketech a přesto se prodávají. Kromě ceny jsou zde i jiné atributy jako šíře nabídky, původ a kvalita produktu, úroveň služeb a servisu souvisejících s prodejem.

V e-shopu je pak důležité dodržovat kodex frází Asociace pro elektronickou komerci (vystříhat se klamání spotřebitele takovým tím „Zboží skladem“, kdy skladem není nic). Spolehlivost a rychlost, jakož i vstřícnost např. k vyměňování zboží, to vše je ve hře o přízeň zákazníků.

KAMA nabízí navíc další přidané hodnoty, jimiž jsou ekologická, hospodářská a sociální udržitelnost. Etikou a kulturou podnikání včetně podpory mladých sportovců, zaměstnáváním hendikepovaných a přispíváním na charitu se snažíme být společensky odpovědnou firmou.

Součástí naší výrobny v Praze 6 na Suchdole je firemní prodejna, kde nabízíme vše, co vyrábíme a zákazníkům kvalifikovaně umíme vysvětlit, co kupují a proč je ten svetr dražší, než třeba jiný v Holešovické tržnici. Jen namátkou – zpracováváme 100% Merino vlnu s úpravou NANOtech (vodoodpudivost úpletu a rezistence vůči nečistotám) které s úpravou EXP lze prát v pračce, příze jsou barveny bez použití škodlivého chlóru, mají tudíž ekologický certifikát Bluesign Approved. Jsme jediný český pletařský výrobce s licencí na zpracování membrán GORE-TEX a WINDSTOPPER. Kamu vyrábějí Češi v Česku atd. Zákazník, který slyší na tyto argumenty si neváhá připlatit a stává se, abych tak řekl součástí našeho příběhu. Odměnou mu pak je kvalitní, hodnotný produkt a navíc dobrý pocit. Navštěvují nás lidé v našem 10 let nošeném svetru, který je jako nový. Naše prodejna není na frekventovaném místě, přesto se pro naše výrobky sjíždějí zákazníci nejen z celé Prahy, ale i mimopražští neváhají zajet třeba přes 100 km. Tomu se říká vztah k brandu. Zákazníci jsou naši KAMArádi a to nás těší.

Exportujete jako Kama do desítky zemí, přesto veškeré výrobky vyrábíte u nás. Evidujete nějaké specifické požadavky mezi jednotlivými zeměmi? Jsme naopak mi Češi něčím specifičtí? Co byste změnil z pohledu zaměstnavatele, pokud byste teď mohl vyslovit jedno tajné přání?

Naše nabídka čepic, svetrů a dalších doplňků je velmi široká. Šíří použití zasahuje rozsáhlou zákaznickou skupinu. Mám na mysli výrobky pro outdoorové aktivity vybavené membránami GORE-TEX a WINDSTOPPER, výrobky pro běžné denní nošení, módní čepice pro dámy, kolekce pro děti včetně reflexních bezpečnostních prvků. Modely pro běžecké závodní použití, kukly, šály, podkolenky atd. Kolekce je zároveň pestrá i designově. Můžeme říci, že zákazníci z celého světa si u Kamy vždycky vyberou.
My Češi ve výběru aktuálně nejsme ničím specifičtí. Je to dáno asi jistou globalizací trhu a stíráním rozdílů ve vkusu zákazníků.

Windstopper čepice Kama

Jako zaměstnavatel bych si přál (je to hodně naivní), aby nás zaměstnanci nebrali jen jako kapitalisty a aby občas dokázali vykřesat trochu té loajality vůči nám, kteří s firmou žijí 26 let 24 hodin denně, je zaměstnáváme a cítíme také za ně jistou odpovědnost. Konkrétně v Kamě myslím vytváříme výjimečně nadstandardní pracovní podmínky. Vězte, že v našem oboru se vedení firmy musí hodně otáčet, aby práce byla jistá.

Naštěstí vztahy zaměstnavatel/zaměstnanec nejsou nějakým extra složitým problémem. Je tu také stát, který pro podnikání v Česku činí podmínky stále složitějšími. Na daně, cenu práce, EET, povinné kontrolní hlášení apod. jste však naštěstí neptal ☺

(Vím, to necháme na jindy, myslím, že si budeme asi notovat – poznámka T/R)

Vrátím se zpět k vašemu muzikantství, prozradil jste mi, že si zakládáte nahrávací studio. Vím, že stále hrajte. Chystáte snad něco „většího“? Kde Vás můžeme slyšet?

Blížím se důchodovému věku, ne že bych se cítil stár, naopak mám spoustu plánů a to jak pracovních, tak osobních a sem patří i návrat k hudbě, komponování a nahrávání. Skoro 20 let jsem se živil jako muzikant a muzika mě baví pořád. Dnes ráno jsem v TV slyšel zahrát živě Vlastu Redla a úplně jsem měl husinu, to byla taková nádhera! K podnikání jsem si jako bonus ponechal hraní s Mirkem Kováříkem, s nímž už asi 35 let děláme Blues pro bláznivou holku Václava Hraběte a další tři pořady – Kainara, Ortena, Zahradníčka. Ke všem jsem napsal muziku. Spojení hudby s poezií je menšinový žánr. Hrajeme velmi sporadicky, tím spíš je to pro mě obrovská duševní vzpruha. Po představení se vždycky vracím nabit energií a vrhám se znovu do byznysu. Hráváme v klubu Rybanaruby. Do letošních prázdnin tam budeme ještě asi 4x.

No a co se týče nahrávacího studia, to mě vždycky bavilo. Počátkem osmdesátých let nás bylo v Praze pár, co jsme začínali dělat muziku na počítačích Atari. Hudební základy jsem takto připravoval pro řadu českých zpěváků včetně Karla Gotta. Dnešní technické možnosti jsou poněkud dál, ale tónika, subdominanta a dominanta zůstávají. Prozatím plánuji věnovat se muzice především pro radost, ale jisté využití už se rýsuje. Jednak chystáme nový pořad o beatnické generaci, kde bude potřeba nová scénická hudba, ale také Kama potřebuje muziku. On-line reklama se stále více rozhýbává a video produkce potřebuje spoustu hudby. Proč sahat po nějakých royalty free loopech, když si umíme vyrobit originální a na klíč in house (nějak jsem nasákl tou hantýrkou☺). Zkrátka kruh se uzavírá. Od kytary k čepicím a od čepic ke kytaře.

Poslední otázka, co pro Vás osobně znamenají IT technologie? Myslíte si, že přispěli i k úspěchu značky Kama, nebo si myslíte, že bez nich bylo lépe?

Zrovna nedávno jsem měl na stole současně spuštěny čtyři počítače plus tablet plus smartphone, všude nějaká rozdělaná práce a komunikace, prostě blázinec. Vzpomněl jsem si, když jsme začínali podnikat, že jsme měli jen psací stroj Consul, papíry, kopíráky a telefon s kroucenou šňůrou. První pletací stroje jsme ale už programovali na počítači Apple. To byla bomba. Poté přišel Sirix Indy Silicon Graphic, který v jedné části naší výroby slouží dodnes. Dnes jsme technikou obklopeni všude, od rána do noci. Někdy je s ní těžké pořízení, ale bez ní by to také nešlo. Osobně mám svět techniky rád a stálé inovace mě fascinují. Jde jen o to, jak moc si ty hračky pro velký kluky pouštíme k tělu. I když venku padá déšť se sněhem, já dnes odpoledne půjdu určitě se psem do lesa na dlouhou procházku. To sezení u strojů je třeba kompenzovat. Večer se ale budu těšit na objevování vymožeností nového hudebního SW.

Ve firmě na počítačích manželka a syn vytvářejí pletací programy a počítače pak řídí chod strojů a výrobu. Já spravuji web, fotografuji, dělám grafiku, syn dělá DTP. Dcera pracuje s účetním systémem a všichni pak komunikujeme různými kanály s partnery po celém světě. I když jde jen o přístroje a jedničky a nuly, děláme vlastně pořád nějakou kreativní činnost. A to nás všechny baví.

Dopisuji teď v práci poslední odpověď tohoto dálkového rozhovoru, někam si to přepošlu, večer se na to odjinud podívám, program mi opraví překlepy a pak Vám to odešlu. Vlastně ani po 20 letech práce s IT netuším, jak a kudy to k vám pofrčí. Je to záhada. Ale hlavně že to dojde.

Takže ano, IT slouží a přispívají k úspěchu Kamy. Škoda jen, že jsme se na to povídání nesešli osobně, nepotřásli rukou, nedali si kafe. I o tom je svět IT. Jistě mi rozumíte. Tak snad někdy příště.

Předchozí článekRIS: Jednoduše skvělý podnikový informační systém
Další článekInternet věcí a automatizace domácnosti na dotyk
Občasný pisálek, pokud se nevrtá zrovna v Google Apps nebo v Apple HW tak se možná i někde přecpává. Pokud je to dobré tak o tom možná i napíše.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.