Domů Cestování Cestopis Tip na výlet: hrad Bítov

Tip na výlet: hrad Bítov

627
0
Tip na výlet, cestopis, hrad Bítov

Tip na výlet: hrad Bítov

Krásný a majestátní hrad Bítov zasluhuje tu největší pozornost, a proto váháte-li, kam se příště vydat na výlet, vydejte se právě sem! Hrad se nachází severozápadně od Vranova (nedaleko Znojma), takže příležitostně můžete navštívit také státní zámek Vranov nad Dyjí nebo kouzelnou vranovskou přehradu.

Cesta k Bítovu vede buď po silnici, anebo právě tudy, napříč rozsáhlou vodní plochou smaragdově zelené barvy.

Rozhodněte se sami, zda zvolíte automobil nebo dobrodružnou plavbu parníkem

(V horkém letním dnu je však dobře vzít si s sebou na loď něco osvěžujícího k pití a také pokrývku hlavy. Paradoxně se vám může hodit i něco teplejšího na oblečení, např. lehká bunda proti větru. Na přehradě občas hodně fouká.)

Tip na výlet, cestopis, hrad Bítov

Cesta na hrad Bítov automobilem

Pokud dáte přednost klasické cestě autem, mějte na paměti, že musíte zaparkovat kousek dál od hradu na zpoplatněném parkovišti a zbytek cesty dojít po svých (cca 600 m). Náhradou za tuto menší námahu vám ale bude malebný zookoutek blízko parkoviště, kam můžete se svými ratolestmi nahlédnout. A nyní už k samotnému hradu – v obklopení listnatých stromů se před vámi vynoří kamenná věž s průchodem. Hned za ní se otevírá svět připomínající pohádku. A možná dokonce jednu konkrétní, Tajemství staré bambitky. Příběh loupežnické dcery a zhýčkaného prince se natáčel právě na hradě Bítov.

Tip na výlet, cestopis, hrad Bítov

Hned u pokladny před vstupem do areálu hradu si musí návštěvník vybrat jeden ze čtyř prohlídkových okruhů, což je trochu nepraktické. Takhle nahonem totiž většinou netuší, do čeho jde, a tak zkusmo zvolí, co by ho snad mohlo zaujmout. Případně si můžete zaplatit i za více okruhů nebo klidně za všechny, máte-li chuť a čas.

Vstupné na hradě Bítov

První, základní okruh stojí pro dospělého 130 Kč, pro děti, studenty a seniory pak 90 Kč. V nabídce je i rodinné vstupné za 350 Kč (pro max. dva dospělé a tři děti). Tento okruh vás provede palácovými interiéry se stylovým nábytkem a krásnými malbami. Ve druhém patře máte možnost nahlédnout do zoologické sbírky zvířat a trofejí. Tato sbírka je dnes největší na světě, proto si ji v žádném případě nesmíte nechat ujít.

Druhý, speciální okruh s průvodcem zahrnuje zbrojnici. Vstup pro dospělého je zde levnější a činí 90 Kč. Děti, studenti a senioři mají vstupné stejné jako v prvním okruhu, tedy rovněž 90 Kč. Prohlídka zbrojnice netrvá dlouho, takže vás nevyčerpá, ale zároveň vás obohatí o zážitky z pohledu na rozličné středověké zbraně a brnění. Navíc sem obvykle míří méně návštěvníků (většina volí raději základní okruh), proto máte slušnou šanci, že sympatického průvodce ukořistíte jen pro sebe.

Tip na výlet, cestopis, hrad Bítov

Třetí okruh je obzvláště zajímavý – hladomorna, mučírna a vězení. Vstupné pro dospělého je 100 Kč, pro děti, studenty a seniory pouhých 80 Kč. Prohlídka vám zabere asi třicet minut a odehrává se na mnohem menším prostoru než ostatní okruhy, a to v Břitové věži. V přízemí najdete hladomornu, ve druhém patře mučírnu s replikami mučicích nástrojů. Všechny si můžete osahat a vyzkoušet, průvodce vám podá podrobný výklad jejich použití. Z toho, jak zaujatě a pečlivě popisuje jednotlivé mučicí procedury, člověka až zamrazí, ale o to nám tu přece jde, že ano?

A konečně čtvrtý okruh. Jedná se o volnou prohlídku bez průvodce, takže je nejlevnější. Dospělí, studenti a senioři zaplatí 70 Kč, děti mají vstup zcela zdarma. Je to vlastně jen vstup do hradu, zahrnující prohlídku nádvoří, kaple a hradní zahrady. Dále si můžete prohlédnout aktuální výstavy ve dvou sálech nebo oblíbenou výstavu erbovních bestií ve sklepení. Ta je určena hlavně dětem a všem milovníkům fantastických bytostí, jako jsou draci, baziliškové atp.

Možnost občerstvení

Po takových náročných výpravách do jiných světů a století jednomu vytráví. Odpočinek a občerstvení si lze dopřát v hradní hospůdce s předzahrádkou. Pobyt na hradě můžete zakončit koupí nějakého hezkého suvenýru nebo návštěvou Vinotéky pánů z Lichtenburka v nejstarším sklepení hradu. Ta je však přístupná pouze během letních prázdnin.

Doufám, že jste si prohlídku vznešeného a podmanivého Bítova užili a že se tam budete rádi vracet.

Předchozí článekDo jeskyně šalinou!
Další článekRecenze knihy Zdravá střeva aneb zdraví na prvním místě