Domů Kultura Kniha Čínská zeď Stanky Hrasteljové – opravdový bestseller

Čínská zeď Stanky Hrasteljové – opravdový bestseller

479
0
Kniha čínská zeď, beletrie, stanka hrasteljová

Čínská zeď Stanky Hrasteljové – opravdový bestseller 

„Tak tady se smeká klobouk. A hodně hluboko.“ Těmito slovy F. X. Šaldy jsem si dovolil posloužit v případě knihy, o níž nepochybuji, že se i u nás stane (omlouvám se za to hrozné slovo) bestsellerem. Ano, vím o úskalích s tímto do značné míry zprofanovaným slovem spojených. Ovšem, na druhou stranu si říkám, proč zatracovat slovo jen proto, že bývá často zneužíváno jako označení pro něco, co se s bestsellerem v původním slova smyslu zcela míjí? Takže to vyřeším šalamounsky a o knize Čínská zeď řeknu, že je to opravdový bestseller…

„Neznámá“ spisovatelka bude brzy známá…

Slovinská spisovatelka Stanka Hrasteljová (ročník 1975), takto autorka zmíněné knihy, u nás není a ani nemůže být známa. Svoji prvotinu, jíž je právě Čínská zeď, vydala totiž v roce 2012, přičemž předtím to byly „pouze“ dvě básnické sbírky. Přesto je evidentní, že, jakkoli tedy u nás dosud neznámá, takovou dlouho nezůstane. Postará se o to právě Čínská zeď, která do našeho literárního prostředí vnáší cosi neokoukaného, zdravě původního a jaksi prapůvodně zemitého.
Přitom se jedná o knížku, kterou lze přečíst za jeden večer. Autorka však do ní (a přitom zcela nenásilně) vložila tolik děje (i když se v knize vlastně „nic neděje“), že ani označení „psychologický román“, které se nabízí jako nejvhodnější, de facto o knize nic neříká. Takže snad „dějiny ženské duše“?

Duchaplné dějiny ženské duše 

Márinka, hlavní postava ich-formou psaného příběhu, pracuje jako zubní laborantka, zaměstnání ale opouští poté, co je u ní zjištěna alergie na přípravek, s nímž pracuje. To byla její minulost – kniha ovšem pojednává o přítomnosti, konkrétně o snaze nezaměstnané ženy zbavit se stigmatu společenské diskvalifikace a najít si za každou cenu práci. Nemá toho zapotřebí – Erik, její milující manžel, vydělává tolik, že na jejich životní úrovni se nic nemění. A sám navrhuje, aby se teď tedy věnovala svým koníčkům – filmu, sestavování rodokmenu… Jakkoli se o to Márinka snaží, vždy posléze zjišťuje, že „být doma“ je pro ni nesnesitelné – ovšem ani ne tak proto, že by byla ambiciózní ženou, která touží po společenském uplatnění.
Její noční můrou jsou přátelé a známí, pro které je tato situace (ať už doopravdy nebo jen v Márinčině fantazii) vítaným důvodem k její dehonestaci, maskované všetečnými, dotěrnými otázkami. Nekonečné odpovědi na pracovní nabídky, pohovory u potenciálních zaměstnavatelů, pokaždé stejně ponižující a beznadějné – to je nyní Márinčin život a duchovní svět, do něhož se zaplétá čím dál víc. Konečně nové zaměstnání! Záchrana? Bohužel nikoli – dělat práci, která ve svých důsledcích člověka degraduje ještě víc než předchozí „nicnedělání“, to je osudová rána, která může vést k osudovým důsledkům…
Stanka Hrasteljová se ukazuje být skvělou psycholožkou, jemné a mimořádně autentické zachycování duševních pochodů hlavní hrdinky dělá z její prozaické prvotiny dílo vskutku jedinečné. A jak jsem psal v úvodu – jakkoli slovo bestseller používám nerad, pak kniha Čínská zeď si toto označení plným právem zaslouží.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Tato stránka je chráněna pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.