Jste odborníci na investice, skvěle vyznáte v léčivých bylinách nebo je snad vaší doménou kvantová fyzika? Ať už se zajímáte o cokoliv, určitě máte lidem co říct. Znalosti jsou pro přípravu dobré přednášky zásadní, nicméně samy o sobě pozornost publika nezaručí. Jak se nestat uspávačem hadů a prezentovat tak, aby z vás posluchači nespustili oči?
Pro úspěch přednášky je klíčová jak její příprava, tak samotná prezentace. Doporučení nastudovat si detailně téma můžeme zřejmě vynechat, protože ti, kdož znají problematiku do hloubky, jsou na případné zvídavé otázky z publika připraveni. Větším oříškem může být úkol vybrat z „mnohého málo“, abyste své posluchače nepřehltili. A s tím už souvisí první doporučení:
● Uvědomte si, ke komu mluvíte.
Měli byste vědět, že posluchači budou mít tendenci spoluprožívat vaše emoce, takže pokud jste z tématu své prezentace nadšeni vy, nadšení budou i oni. Nicméně dětem ze základní školy zřejmě budete o problematice ochrany ovzduší vyprávět jinak než vědcům nebo manažerům velkých korporací. Při přípravě se tedy zkuste vcítit do svých budoucích posluchačů, a podle toho rozhodněte o obsahu a formě přednášky.
● Využijte první půlminutu.
Prvních třicet sekund „na jevišti“ rozhodne, jestli vás posluchači vyhodnotí jako někoho, komu je záhodno věnovat pozornost. Nepromarněte tento vzácný čas formalitami, banálními sděleními ani lacinými vtípky. Raději odstartujte dobře mířenou otázkou, nažhavte publikum překvapivými fakty, získejte ho na svou stranu vyprávěním inspirativního příběhu.
● Nekoukejte do papíru, ale do očí.
Hádejte, kdo si vyslouží víc pozornosti: ten, kdo čte text z papíru (nebo z monitoru), nebo kdo mluví spatra a dbá na kontakt s posluchači? Můžete si připravit úžasnou prezentaci plnou brilantních obratů, šokujících informací a jiskřivých vtípků, ale pokud se neodvážíte mluvit přímo k auditoriu, vyšumí vaše úsilí do prázdna. Klidně držte v ruce papír s poznámkami a tu a tam do něj nahlédněte, ale neztrácejte spojení s obecenstvem. Je-li pro vás obtížné koukat se do publika, dívejte se do prostoru za posluchači, a až budete klidnější, zvolna přesuňte zrak na obecenstvo. Mluvte přiměřeně hlasitě, srozumitelně artikulujte, dbejte na správnou intonaci hlasu a dodržujte pomlky mezi větami.
● Buďte přirození.
Jistě, tohle se lépe řekne, než udělá. Pokud jste se nenarodili jako spontánní šoumeni, kteří zbožňují světla ramp a v centru pozornosti se cítí jako ryby ve vodě, nemusí být pro vás úplně snadné chovat se bezprostředně ve chvíli, kdy vás soustředěně zírá několik desítek či stovek párů očí. Na internetu najdete řadu dechových cvičení, která účinně pomáhají ve chvílích stresu a trémy. Najděte si jedno takové a aplikujte ho před přednáškou. A nezapomeňte dýchat, ani když už stanete před obecenstvem. Tréma je nepříjemná, ale berte to tak, že pokud zrovna nepřednášíte hladovým kanibalům, riziko újmy na životě vám nehrozí. A to, co právě šeptá své sousedce s podivným úšklebkem paní ve třetí řadě, se vůbec nemusí týkat vaší osoby.
● Oslovte všechny smysly.
Nenechte posluchače, aby si pracně klestili cestu k vám. Jděte jim naproti a pomozte jim pochopit a vstřebat vaše sdělení. Jak známo, lidé si zapamatují sotva10 procent toho, co slyší. Oslovte proto i jejich zrak obrázky, které vydají za mnoho slov. Mimochodem, umíte kreslit na flipchart? I když je to umění, s e-bookem zdarma na tohle téma zmíněnou dovednost snadno zvládnete.
Je-li to jen trochu možné, zapojte do prezentace i chuť, čich a hmat. Přednáška se tak přesune na vyšší level, jemuž se říká zážitek.
● Přizvěte si pomocníky.
Pomůcky usnadňují školní vyučování a mohou pomoct i vám při prezentaci. Jen místo nástěnné mapy světa nebo vycpané sovy při přípravě více oceníte třeba profesionální ukazovátko. Existuje mnoho druhů a variant. Od základních teleskopických, přes laserové. Ale největší oblibu u přednášejících mají prezentéry s integrovaným laserovým ukazovátkem. Díky němu můžete ovládat prezentaci (například v PowerPointu), aniž byste museli chodit k počítači a ručně „překlikávat“.
Co se týče tabule, už nemusíte se spoléhat na organizátora akce, ale budete-li chtít, přinesete si vlastní. Je jen na vás, zda si pořídíte čistou bílou nebo vzorovanou (třeba čtverečkovanou). Popisovatelná fólie Magic-Chart neváží více půl kilogramu, přitom snadno přilne ke stěně, dřevu i sklu a lze na ni okamžitě psát. A dodejme, že pokud skutečně neradi cokoliv ponecháváte náhodě, vyplatí se vám moderační kufřík, v němž najdete všechno, co byste mohli při prezentaci potřebovat: od moderačních karet přes laserové ukazovátko a tabulové propisovače až po sadu špendlíků, nůžky či lepicí pásku. S elegantním kufříkem v ruce budete působit nanejvýš profesionálně.