Domů Kultura Kniha Severská krimi od Leena Lehtolainen Krev jezeře

Severská krimi od Leena Lehtolainen Krev jezeře

460
0
Kniha, Krev v jezeře od Leena Lehtolainen

Leena Lehtolainen: KREV V JEZEŘE

V poslední době jsem četl několik vynikajících detektivek, ať už šlo např. o Vodní anděly švédského spisovatele Monse Kallentofta nebo Říjnový seznam Jeffery Deavera. Když mi tedy přišel recenzní výtisk z nakladatelství Hejkal, konkrétně román Krev v jezeře finské autorky Leeny Lehtolainen, říkal jsem si, zda „obstojí“ v pomyslné konkurenci s výše uvedenými tituly, resp. jestli nebudu zklamán poté, co jsem se „namlsal“ literární smetany špičkových tvůrců detektivního žánru.

Komisařka Kalliová aneb práce vs. rodina

Hned na úvod musím říci, že jsem byl mile překvapen a že Krev v jezeře nijak nezaostává za svými „konkurenty“. Leena Lehtolainen vytvořila skvělý detektivní příběh, plný napětí a nepředvídatelných zápletek, který je zároveň velmi zdařile vpleten do soukromého života komisařky Kalliové. Ta se rozhodla po dvouleté mateřské dovolené pro návrat do práce, tedy do čela týmu vyšetřovatelů. Jak se ukazuje, nebyl to zrovna šťastný nápad, protože její dvě malé děti potřebují mámu víc, než si zprvu myslela. A tak hlavní hrdinka bojuje vlastně na dvou frontách – v zaměstnání, kde musí kromě pracovních povinností řešit i různé osobní spory svých kolegů a také doma – zde pro změnu zase s pocitem viny vůči rodině. Toto proplétání pracovních a rodinných záležitostí dává ovšem příběhu ráz autenticity a jakéhosi důvěrného souznění s hlavní postavou knihy. Čtenář zkrátka drží komisařce Kalliové palce nejen proto, že stojí na straně spravedlnosti tváří tvář zákeřné vraždě, ale též z důvodu sympatií k ženě, matce a manželce, která (kromě své práce) řeší stejné problémy jako „normální“ lidé.

Mrtvá novinářka

Příběh začíná nalezením mrtvého těla mladé ženy v odlehlém jezeře. Je zjištěno, že jde o známou novinářku, která byla někým zastřelena. Z vyšetřování dále vyplývá, že tato žena, v profesních kruzích známá svou ambiciózností a bezskrupulózností, se v blízké budoucnosti chystala vydat životopisnou knihu úspěšného a populárního automobilového závodníka. Ten byl zprvu tomuto jejímu záměru příznivě nakloněn, ovšem vzájemná spolupráce na knize byla z jeho strany ukončena poté, co se ukázalo, že autorka má v úmyslu vkládat do ní i různé delikátnosti a pikantní historky. Právě kvůli této snaze o bulvarizaci knihy se s ní jak sportovec, tak jeho rodina rozešli ve zlém a pohrozili, že jakékoliv smyšlené či dehonestující informace budou řešit soudní cestou.

Vražda s jasným motivem?

Zdá se, že motiv vraždy je zřejmý – kdo jiný než někdo ze sportovcovy rodiny (pokud ne přímo on sám) by mohl mít zájem na tom, aby kniha nespatřila světlo světa? Věc má však několik háčků – všichni podezřelí mají např. pro dobu vraždy věrohodné alibi. Po mrtvé novinářce zůstaly navíc dva různé rukopisy knihy – proč? Na povrch vyplouvají i jiné pozoruhodnosti z jejího života, které ovšem její smrt nejen nevysvětlují, ale spíše halí do ještě hustější sítě záhad. Před komisařkou Kalliovou tak stojí složitý případ, k jehož rozluštění musí použít nejen chladný rozum, ale i ženskou intuici…

„Nord krimi“ se vším všudy

Myslím, že Krev v jezeře je vynikající, řekl bych „klasická“ detektivka se vším, co k ní patří a že Leena Lehtolainen nám nejen předvedla svou spisovatelskou zručnost, ale přispěla též dalším významným počinem k fenoménu, který jsme navyklí označovat termínem „severní krimi“.

• Autor knihy Leena Lehtolainen
  • Název knihy Krev v jezeře
  • ISBN  978-80- 86026-92-3